Att ta hand om sig själv och bli en gladare och starkare mamma


Det är verkligen ett av mina privata mål 2018. Att ta hand om sig själv och bli en gladare och starkare mamma. För att kunna bli det så behöver jag pussla i vardagen för att avsätta tid för träning, men även att bli medveten om saker som stressar mig (jösses vad stress kan förstöra!) och vad som tar min energi som jag behöver till bättre saker. Att ta hand om sig själv och bli en gladare och starkare mamma är en utmaning när jag nu är mammaledig och Alice fyller snart 10 månader, Ville går första klass och utöver vardagen och barnens behov så ska vi vuxna finna tid till varandra. Jag vill umgås med mina/våra vänner och jag driver ett företag. Det är en utmaning de lux kan jag säga, men efter några månader nu tror jag att jag har hittat saker som passar mig bra och jag tänkte dela dem med er ifall jag kan inspirera någon eller få några tips tillbaka. Dessa delar har varit viktigast för mig;

1. Den absolut viktigaste saken är att jag direkt när jag blev gravid med Alice bestämde mig för att graviditeten INTE fick handla om siffror (vikt).  Alla goda rutiner jag fokuserade på att skaffa mig redan då skulle jag ha stor nytta av efteråt. Det är enorm skillnad på hur jag återhämtat mig efter Alice och Villes förlossningar. Redan två veckor efter att hon kom saknade jag mina matrutiner och promenader mm. På 9 månader går det att förändra så mycket!
Men om jag inte väger mig hur gör jag då? Jag utgår helt och hållet från hur jag mår, vad jag orkar och framförallt kläder och spegelbilden. Vet ni hur svårt, men bra det är! När jag vägde mig förr kunde det bli både morgon och kväll och gärna på olika platser i rummet ifall det lutade (ha ha jag vet galet) och en dag kändes som en vecka, en vecka som en månad osv. Allt jag gjorde bedömdes efter siffrorna. Även om jag rört på mig massor och ätit bra så var det inte tillräckligt om inte siffrorna minskat tillräckligt fort och ni ska bara veta hur otålig jag är så det misslyckades bara gång på gång och dialogen med mig själv var aldrig snäll! Nu har de 10 månader sen Alice kom gått väldigt fort och fokus har istället legat på att vi alla fyra ska må bra, jag ska kunna vara mammaledig, hinna med att stötta Ville som går första året i skolan, kunna jobba lite med företaget och hinna med mig själv och min sambo mitt i allt. Det är svårt. Skulle jag säga annat skulle jag ljuga, men när min vän tog denna bild så känns det som om jag är på rätt väg;

Emmelifoto Emmeli Orrefjord Lycka gå ner i vikt bli sundare bli en starkare och gladare mamma Foto Madeleine Ihlmrud styrketräna med hund

2. Stress är farligt! Det vet vi alla om och jag som ska vara mammaledig OCH driva ett företag har fått passa mig extra mycket. I början satt jag som sagt på kvällarna/nätterna, men hela hjärtat skrek sluta så jag var tvungen att kliva ner från min häst och börja ställa rimliga krav på mig själv. Vad som stressar dig är säkert något helt annat, men för mig blev det så många moment som skulle göras som handlade om alla andra än mig själv. Nu har jag jobbat på att jag ska vara lika viktig och känner redan nu effekterna av att investera i mig själv. Om jag stressar så äter jag alltid sämre, hoppar över måltider och är sedan skithungrig. Vi ska inte tala om när jag även är arg eller ledsen då har jag lätt att tröstäta och hamsterhjulet snurrar för fullt! Big no no! Nu stannar jag upp ganska snabbt och funderar på varför jag är stressad, kan jag påverka det, kan jag ändra situationen direkt och hur kan jag se till att det inte blir så här igen? Prova! Kanske handlar det om något du enkelt kan planera om eller så är det jobbigare ämnen som relationer och energitjuvar. Oavsett är det viktigt att reflektera över det för stress påverkar hela kroppen negativt!

3. Att utgå från mig själv, mitt liv och våra möjligheter har verkligen varit nyckeln som gjort allt enklare! Nu när vi har sociala medier som pumpar oss med bilder på mammor som efter en vecka ser mer tränade och smalare ut än innan förlossningen, alla som reser hit och dit, lyckats med ditten och datten och ser så där underbart lyckliga ut så är det lätt att tappa fotfästet för en stund, känner iallafall jag. Därför har jag tagit bort konton som inte inspirerar mig, utan bara stressar och förjer dem som får mig att vilja prova nya saker, tänka annorlunda och le. Jag gillar verkligen PT-fia så in och kika på hennes blogg för där är allt så genomförbart och gripbart som jag och min vän just nu fokuserar på. För övrigt älskar jag My Feldt, hennes energi, roliga filmer och jäkligt bra texter. Tur bara för mig att deras butik ligger långt bort med alla lockande bilder!
Jag suger åt mig tips och idéer likt en svamp och provar om de är något för mig. Just nu har jag snöat in på längdskidor och promenader. Skidor är hysteriskt kul och min hund älskar att dra så där slår vi två flugor i en smäll. Promenader är som en drog. Börjar jag så vill jag typ inte göra annat. Igår på morgonen gick jag 1,2 mil medan Alice som gott i vagnen och idag blev det över en mil igen med pga besök på BVC och sen en omväg till skolan och storebror för att tajma när han slutade. De där små sträckorna blir en hel del till slut vill jag lova!

4. Sluta att tänka att träningen ska vara utöver allt det andra. Förr gjorde jag en sak i taget. Nu kombinerar jag. Barnen är med på aktiviteterna och hunden likaså. Idag fick Vimse vara med i Fålehagen då jag ville njuta av solen innan sambon skulle åka och träna så jag fick en timme över och har då inte möjlighet att gå en hundpromenad sen utöver det då jag varit ensam hela kvällen. Då är hjärngymnastik perfekt och allt han egentligen vill är att vara med oavsett vad jag gör;

Emmelifoto Emmeli Orrefjord Lycka gå ner i vikt bli sundare bli en starkare och gladare mamma Foto Madeleine Ihlmrud styrketräna med hund
Emmelifoto Emmeli Orrefjord Lycka gå ner i vikt bli sundare bli en starkare och gladare mamma Foto Madeleine Ihlmrud styrketräna med hund

Emmelifoto Emmeli Orrefjord Lycka gå ner i vikt bli sundare bli en starkare och gladare mamma Foto Madeleine Ihlmrud styrketräna med hund
Emmelifoto Emmeli Orrefjord Lycka gå ner i vikt bli sundare bli en starkare och gladare mamma Foto Madeleine Ihlmrud styrketräna med hund
Emmelifoto Emmeli Orrefjord Lycka gå ner i vikt bli sundare bli en starkare och gladare mamma Foto Madeleine Ihlmrud styrketräna med hund

Konkreta saker jag gjort som passar mitt liv;
morgonpromenad efter att vi lämnat sonen i skolan klockan åtta och innan frukosten. Gärna med någon vän, men även utan och då går jag gärna och lyssnar på entrepenörer via Youtube eller bra musik via spotify! Jag bytte bort att städa när Alice sov hemma till att gå istället och ta hand om mig själv. Detta är fullt möjligt för att jag/vi plockar iordning dagen innan så att jag slipper börja förmiddagen med det.
enkla maträtter t ex havregrynsgröt i micron med kanel och banan eller frysta bär. Mumma! Gärna wokade grönsaker med fullkornsbulgur, vegetariska alternativ att steka till en sallad och keso. I övrigt äter jag det mesta bara att jag byter ut tex pasta mot fullkornsalternativ eller väljer sallad till. Ska dela med mig av goda recept jag funnit framöver.
väljer alternativ istället för att ta bort en massa. När familjen äter chips och godis så har vi börjat med att vi tar en liten yoghurtskål var där vi väljer vad vi vill äta istället för att hälla upp i stora skålar och äta ur samma. Ibland kör vi fröknäcke (recept kommer) som blir som chips, linschips, nötter, frukter, proteinglass mm. Ja ni ser det är inte nyttiga val, men nyttigare. Och istället för att åka bil till affären så går vi och inhandlar fredagsmyset. Detta låter inte så märkvärdigt, men testa ska du få se det där suget du hade innan är typ bortblåst efter promenaden.
– köpt redskap att kunna styrketräna med hemma när det blir några minuter över. Detta älskar Ville och har även hjälpt honom i rehabiliteringen med hans ben så vi gör det ofta tillsammans. Ska visa vilka som är mina favoriter!
– valt att göra aktiviteter där både hund och barn kan vara med istället för att försöka pussla ihop alla delar för då finns ingen tid kvar till att andas. Här är det enormt viktigt att ha likasinnade människor i sin närhet. Att åka med en annan mamma och barn är perfekt. Då kan vi turas om att passa barnen eller peppa varandra till lite styrkeövningar medan barnen leker.

Detta ser jag fram emot till våren;
– fler besök till skogen och träna hunden samtidigt som barnen kan leka/bygga kojor. Jag ska hjälpa en vän att lära sin hund viltspår och eftersök med barn.
– komma igång med MTB-cykeln igen! Jag blir som ett barn igen, ni måste prova! Har ett lopp jag planerar att anmäla mig och en vän till! Cykelträningen kommer jag att lägga på kvällarna när barnen somnat eller strax innan. På helgerna finns alternativet att åka till Fålehagen och låta barnen leka i motorikbanan eller själva cykla vid barnens MTB-bana medan vi föräldrar kan turas om att köra,
– att gå långpromenader UTAn termobyxor och kängor!
– sen ska jag även komma igång med draget igen med vår hund. Ska köpa in lite grejer så vi kan låna en väns kickbike och träna tillsammans. Känslan att arbeta med sin hund är obeskrivlig och träningen är verkligen hur bra som helst!

Det var lite eller ganska mycket om hur jag jobbar för att ta hand om mig själv och bli en gladare och starkare mamma. Jag har en lång bit kvar, men är på god väg och vill hellre ha med er på resan än som många andra som visar när de nått sitt mål och bara kör före- och efterbilder. Hur gör du för att få ihop tid tid dig din egna hälsa och välbefinnande? Har du andra inspirerande mål med din träning? Låt mig gärna veta och tipsa gärna om inspirerande människor och konton!

Varma kramar

2Comments

Add yours
  1. 1
    Åsa

    Trevligt att läsa att du mår så bra och hittat former som passar ditt liv! Jag tror det är det allra viktigaste. Att få det att bli en del av livet. För mig passar det just nu utmärkt att träna lunchpass, jag jobbar typ 50 meter från gymmet och tränar 3-4 pass i veckan. Sånt jag tycker är kul. Jag har inga som helst kroppsmål, jag har inte ägt en våg sen jag bodde hemma hos föräldrarna för 18 år sedan så vikt har jag ingen aning om. Men jag mår BRA av det. Jag har inte ont i kroppen. Jag klarar att jobba framför datorn hela dagarna. Jag klarar att döma en hel helg. Jag kan trycka på extra på morgonen på cykeln om jag är försenad. Jag kan gå trapporna 18 våningar upp utan att dö. Sånt är mina mål.

    Sen längtar jag åxå tills man inte behöver gå som bambi på isen när man är ute med hundarna… Just nu är inte promenader prioriterade, tyvärr.

    • 2
      emmelifoto

      Åsa det låter ju helt underbart och jag håller med dig till hundra procent! Just att klara av att jobba framför datorn ser jag fram emot som ny utmaning till hösten 🙂
      Jag har en tendens att ramla en hel del så det längtar jag med till 🙂 Hoppas hundarna med mår bra!

+ Leave a Comment