Höstfotografering på stranden och lycka för mig just nu


Idag känner jag att jag kommit in i mina lugna rutiner igen. Så viktigt för mig efter alldeles för många år med stress och ostrukturerad vardag med alldeles för många spontana beslut. För 7 år sedan när jag avslutade mina år som lärare så höll jag på att bränna ut mig totalt. Fick träffa en KBT- terapaut (ett möte men som det påverkar och påminner mig än idag) som först sa till mig ”Men Emmeli varför har du inte sagt stopp och nej tidigare?”. Jag kunde inte svara på den och kämpar än idag med att säga nej. Sen gav hon mig ett tips som jag kämpar med än idag. ”Du måste börja fundera på ”är det här någonting jag verkligen måste göra nu/idag och hur påverkar det mig imorgon om jag gör detta idag”. Min spontana sida är positiv, men kan också vara min akilleshäl då jag gärna säger ja och går ”all in” så fort jag får en känsla. Jag försöker istället jobba på att tänka till. Om jag nu åker iväg ikväll och är med på detta hur mår jag imorgon? Kommer det att påverka min energi då? Är det värt det? Om jag inte pausar nu, utan jobbar lite extra idag hur kommer min ork att vara när jag kommer hem? Jag har börjat åka upp i den där helikoptern och se ner på min egna vardag och mina egna rutiner. Jag är mer medveten om vad som gör mig lycklig och vad som gör mig stressad/ledsen.

Lycka för mig just nu:

– att åka förbi hemma innan jobbet och i lugn och ro hämta matlådor och träningsväskan. Då lillan måste vara senast kl 7.45 på förskolan så har det varit för stressigt att hinna en så enkel sak som att samla på mig matlådorna. Jag är så uppe i vad dem behöver att en så enkel sak inte fungerat och att bara ge det 10 min extra på morgonen att vända hem och plocka ut dem, plocka upp det vi lämnade, slänga ihop juicen som är förberedd och lyssna på podd gör att jag får en lugnare start på dagen och genom podden så kommer jag med en inspiration till jobbet.

jag skriver listor och bockar av. Inte visste jag att det skulle vara så roligt att stryka från en lista och hur mycket det skulle påverka min stressnivå. Tipsen fick jag via Framgångspodden där han skrev ner allt som han behövde göra under veckan och saker som stressade och när han var helt tom i huvudet så satte han igång och bockade av. Jag som suttit tidigare med en känsla av att jag säkert glömt något och varit så rädd för att öppna mail ifall någon ska vara arg för något jag bara råkat glömma eller missat, allra helst nu under lillans första år då det varit mycket och sömnbristen påverkar så extremt.

– att prioritera mig själv minst en gång om dagen, sen om det är min träning eller att bara stänga in mig på toaletten och måla naglarna eller raka benen så spelar det ingen roll. Dock är träningen det som ger mig mest ro i själen och gör att jag har ett helt annat lugn i kroppen resten av dagen och en helt annat skärpa på jobbet. Att prioritera mig själv har jag inte gjort innan utan hela tiden försökt att se till att alla andra mår bra. Dumt! För om jag inte mår bra så påverkar det dem i min närhet. Igår lyssnade jag på Kaj Pollack som sa ”det är inte kärlek att vara någons dörrmatta”, ”det är inte kärlek att låta sig bli utnyttjad”. Kloka ord.

att vara helt närvarande i en aktivitet när vi kommer hem. Låter helt stört kanske, men när vi kommer hem så är det mat som ska lagas, väskor som ska packas upp och läxor som ska göras mm och det räknar jag inte riktigt. Jag har sedan förra veckan försökt att verkligen göra något utöver det vanliga med vår son. Nu har vi börjat brottas t ex. Vi tar ett täcke och lägger på golvet istället för en ring eller så är vi i sängen. Han är stark den där åttaåringen alltså så det blir nästan som ett träningspass till ; ) Igår testade vi utmaningar och först till 5. Vi turades om att komma på idéer. Lyckan i hans ögon alltså när mamma ligger på golvet och brottas eller när vi kommer på egna vinnargester under ”sten, sax och påse”. Idag har han bestämt att vi ska göra Dyngbollar (chokladbollar) då det fanns som recept i den boken han läser denna vecka.

mina kvällspromenader med podd i öronen! OMG säger jag bara jag blir som ett barn på julafton och har lärt mig så otroligt mycket sen den tid jag började med detta! Ska tipsa om mina absoluta favoriter imorgon!

Nu är det dags för bröllopsredigering och förberedelser till en nyföddfotografering innan jag pausar lite för gymmet. Längtar lite efter den där bosubollen som tände träningsgnistan i mig igår. Det finns så många roliga övningar på sociala medier så har tankat ner en massa att testa idag. Får välja dem med sunt förnuft bara då det är löpdag ikväll med en vän så det vore ju trevligt om hon slapp dra mig runt ; )

Tänkte att jag även vill visa er en supermysig syskonfotografering på stranden. En fotografering som vi fick skjuta upp så många gånger pga väder och förkylningar, men så fick vi till det till slut och som jag alltid säger det blir så himla bra när man verkligen lyckas! Fokus var på lillasyster som avslutade sitt paket Barnets första år och storasyster har även hon haft det erbjudandet så denna familj är riktigt rutinerade. Därför ville mamma göra något lite annorlunda så det blev en finare fikastund och sen även paketöppning på slutet som belöning. Så underbart!

Höstfotografering på stranden och lycka för mig just nu

Höstfotografering på stranden och lycka för mig just nu

Höstfotografering på stranden och lycka för mig just nu

Höstfotografering på stranden och lycka för mig just nu

Höstfotografering på stranden och lycka för mig just nu

Höstfotografering på stranden och lycka för mig just nu

Höstfotografering på stranden och lycka för mig just nu

Höstfotografering på stranden och lycka för mig just nu

Ha en underbar dag!

Varma kramar

 

+ There are no comments

Add yours