Tips inför bröllopsmässan!

Förra månaden fick jag flera mail från kollegor som ska vara med på en bröllopsmässa för första gången och bad om lite tips och då tänkte jag att jag kan samla ihop dem i ett litet blogginlägg : )

För det första så finns det så otroligt mycket du kan göra och jag vågar nog påstå redan nu att du kommer att åka hem med känslan att du inte hade behövt göra både det ena och det andra. Visst är den känslan helt klart bättre än om du hade saknat en massa, men jag själv känner att jag ofta tappar fokus på det viktiga för att jag vill så mycket och därför är mitt första tips att skriva ner några punkter;

Vad är ditt mål? Vad kommer att göra dig nöjd?
Var realistisk! Du har inte en aning om hur mycket sanning det ligger i de inlägg du läser från andra fotografer som bokat över 10 brudpar och vad de hade för erbjudanden. De flesta hävdar att de får väldigt få bokningar under själva mässorna och att de flesta bokningarna kommer efteråt eller att många brudpar går ett helt år i förväg så att du blir kontaktat ett helt år efter mässan. Jag upplevde att väldigt många av dem som gick förbi redan hade bokat sin fotograf (många var vänner och syskon dvs inte den kund jag letar efter) och jag själv är i år nästan redan fullbokad. Jag tycker därför inte att du ska stå på en mässa i hopp om att få en massa bokningar och faktiskt inte ens jobba efter det, utan istället ta denna fantastiska chans att få höra vad andra säger om dina bilder och se om dem du vill ska stanna hos dig faktiskt gör det. Tillåt dig själv att ta ett kliv åt sidan för att bara observera. Stannar dem du vill eller stannar helt andra? Detta gav mig helt klart mest under hela mässan. Jag minns en situation mest då jag stod vid sidan av och två killar stannade och bara stirrade på bilderna. Tjejerna gick förbi, men dem stod kvar. Jag gick fram och det första de säger är att det redan har en fotograf och att de blev så inspirerade. Det är minst lika kul som om de hade bokat. Många tog även mobilbilder och det gav mig massor energi att fortsätta med det jag då var på väg mot.

bröllopsmässan gustav sofie

Vilka kunder vill du locka till dig?
Fundera mer på detta än om du ska ha något tyg hängandes bakom, någon fin byrå, blommor osv. Hur du ska smycka ditt bås kommer att bli så självklart om du bara funderar på vem du vill locka till dig först. Jag har alltid jobbat mycket med att skapa ett personligt varumärke och jag vet också vilka mina kunder är; de ska vara goa och glada, värderar relationerna under bröllopet före detaljerna även om de dokumenteras med, de tycker om det stilrena och enkla, de vill känna sig trygga och avlappnade. Jag valde därför att ha väggarna vita och letade fram de tre lyckligaste bilderna (paret på höbalen skrämmer definitivt dem som vill ha traditionella, den svartvita på Magnus och Linda skulle skapa nyfikenhet på vad han viskar och visa ett avslappnat lyckligt par, Linda med ballongerna visar ljuset jag älskar, en färgdetalj jag tycker är kul och skrämma bort torrbollar ; ). Färgbilderna visar hur jag tycker om att färgkombinera på ett medvetet sätt. ) jag då hade och som skulle få dem som passerade att stanna upp, jag hade ett album där ett brudpar hoppar i vattnet i slutet för att jag visste att det skulle få vem som helst att stanna för (detta låg öppet), jag hade några fine art printar och jag hade en bildskärm som visade en blandad kompott av jobb som jag gärna ville göra igen. Vid sidan av allt detta så stod en glas-skål med visitkort, några färgglada kolor och ett erbjudande, samt mina bröllopspaket som de kunde haffa när de bara passerade. Jag hade möblerat med en vit bänk och en grafisk kudde på som visade mitt intresse för inredning och en brudbukett i härlig färg som en vän gjort. Annars var det bara jag. Jag ville inte att dekorationerna skulle ta överhand. De tre utvalda bilderna var viktigast. Själv hade jag en prickig svartvit klänning på mig med en grön cardigan över för att visa vem jag är och för att stå ut som ärtig och glad : )

bröllopsmässan linda magnus

Erbjudande eller inte?
Det handlar fortfarande om vem du vill locka till dig. Är det lika viktigt för dig som för mig att få kunder som vill boka dig för den du är eller spelar detta ingen roll? Där har du svaret. Jag valde att endast bjuda på milersättningen och en man talade väldigt bestämt om för mig att det inte var ett erbjudande! Jag förklarade vad det kostade och att det är väldigt vanligt att brudparen väljer sin fotograf oavsett var den bor bara för att få just han/henne och då ansåg jag att det var ett riktigt bra erbjudande då jag bor väldigt långt bort. Han höll inte med, tyckte att jag fick anpassa mig som var i Helsingborg och det var ju hur bra som helst! Då vet jag att han inte är min brudgum. Allt handlar egentligen i slutändan om just det- att locka till sig eller att stöta bort.

bröllopsmässan

Vad kan du göra i din monter som kan stöta bort dem du inte vill jobba med och locka till dig dem som faktiskt passar dig som handen i handsken. Detta gör du med hjälp av bilderna, hur du visar upp dig själv och din personlighet. Du har bara ett visst antal helger att erbjuda och det är ca 40-50 000 som gifter sig varje år. Vilka av alla dessa är dina?

Ni som följt mig ett tag vet hur dramatisk min mässa blev. Jag vaknade upp med kristallsjukan, kunde med nöd och näppe ta mig in på mässan med sonens barnvagn, hade en vän som smyckade montern och underbara Charlotte fixade ett rum till mig vid behov. När brudparen sen kom hand i hand så vet jag inte var styrkan kom ifrån, men jag stod där och jobbade för min dröm. Jag lyssnade på vad de sa om mina bilder, kikade på vilka bilder de stannade upp för, hörde vad som var viktigt för dem, skickade iväg dem som visade intresse med rekommendationen att titta på alla andra fotografer som var där och om de kände att jag fortfarande var rätt för dem så var de mer än välkomna tillbaka. Två av dem stod studsandes i montern och tyvärr kunde jag inte at någon av dem då jag redan var bokad dessa datum, men jag fann Emelie, en blivande brud till nästa år, och chefen för hela arenan kom fram efteråt och talade om att jag stod ut med min monter och bad om ett visitkort. Jag behövde inte mer än dem två! : )

Summering;

– Håll fokus och keep it simple! Välj få bilder och album, gör dem stora och våga stå ut med det du faktiskt vill göra och är bra på!
– tänk hela tiden att du ska stöta bort dem du inte vill ha och jobba medvetet med hur du ska locka till dig dina brudpar.
– tänk inte hela tiden på att försöka sälja, utan ta dig tid att ställa dig på avstånd. Vad är det för människor som stannar vid din monter? Bara här har du enormt mycket att jobba vidare med sen när du kommer hem.
– tänk elefantförsäljare! Lyssna mer än du pratar. Låt dem kika på dina saker och observera vad som lockar. Detta är en fantastisk möjlighet att utveckla ditt företag ännu mer!
– lägg inte en massa tid på att skapa det bästa erbjudandet för med handen på hjärtat så tror jag inte att du vill jobba med dem som bara går runt och ser vem som är billigst för då hade du aldrig läst min blogg ; )
– se till att ha med visitkort och har du tid så mingla gärna runt till de andra fotograferna för att skapa nya kontakter. Detta ger dig även möjlighet att se vad som skiljer dig från dem. Den fotografen bakom mig hade mörk bildstil och var väldigt traditionell. Klart att dem som passerade mig stannade där. Precis så det ska vara!
– vill du trycka upp reklam så gör det med information som du kan använda efter mässan också ifall att dem som kommer inte ta slut på dem. T ex så är ju bröllopspaketen något som du kanske inte ändrar under ett år. Detta är dock ingenting som jag hade nytta av då de flesta tog visitkort. Ändå hade jag lagt timmar på att de skulle se så fina ut : )

Det finns säker massor jag glömt så skriv gärna en kommetar om du fortfarande undrar något så lägger jag till det!

Read Next